Insplanet rekommenderar skenförsäkringar

Pricken

New member
Så här skriver Insplanet bl.a. om Yamaha-försäkringar:

"Försäkringstagaren

Ålder är en av de faktorer som påverkar mest för vilket pris på Yamaha MC försäkringen man får. Det är inte så konstigt då förare under 25 år har betydligt högre olycksfrekvens. Finns möjligheten att teckna den på någon i hushållet som är över 25 blir därmed priset betydligt billigare."

- Läs mer: https://www.insplanet.com/forsakring/mc/yamaha/#sthash.RflVjLmE.dpuf

Jaha, men då så. Budskapet är tydligt men jag undrar om de försäkringsbolag som Insplanet samarbetar med håller med?

VBK

New member
Men om man bor i samma hushåll så är det väl inte skenförsäkring, eller tänker jag fel nu?
Alla fordon i min familj står skrivna på mig och får brukas av alla som är skrivna här, förutom hojen då eftersom det är en 40+ försäkring.

Lenchris

New member
En vanlig regel är att försäkringen gäller bara om försäkringstagaren är ägare och huvudsaklig brukare av fordonet.

JoHu

New member
Vad som gäller och inte gäller beror på vilken typ av försäkring man tecknar. Läs vad som gäller.

I mitt fall så får alla med gällande körkort (oavsett ålder) som är skrivna på samma adress som försäkringstecknaren köra alla fordon utom två MC som har 40+ kravet.

Lenchris

New member
Min kommentar gällde inte frågan om vem som får köra fordonet utan just det jag försökte skriva, nämligen att försäkringstagaren ska vara ägare och huvudsaklig brukare av fordonet. Det brukar alltså inte fungera att låta pappa försäkra sonens motorcykel för att få en lägre premie.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Olika bolag, har olika konditioner. Alltså, olika produkter - exackt som olika priser. Mera komplicerad är det inte ;)

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mina hojar med +40 får användas vid övningskörning (Bilsport & MC) av personer under 40 år, under förutsättning att jag är med som handledare.

Oldbiker

New member
Det ekonomiska intresset styr

För ett år sedan ställdes jag inför detta problem. Jag har själv en Harley försäkrad via Harleyåterförsäljare i Svedea. För den betalar jag lite drygt 1800 kronor. Förra sommaren tog min då 19-åriga dotter MC-kort och jag köpte en Sportster åt henne, som jag fick strypa för att klara reglerna.
Jag kontaktade då Svedea för att teckna en försäkring på hojen. Beskedet från dem var att skulle den stå på henne skulle den kosta 7800 kronor om året. Jag frågade då om det var ok att jag körde med den då. Men det var det inte, skulle jag köra så skulle det kosta 8600 kronor om året, trots att jag har haft MC-kort i nära 40 år.
Jag ställde då frågan om jag skriver hojen på mig och tar en försäkring och sedan vill låna ut den till henne. Handläggaren på Svedea sa först att det skulle bli samma pris, men jag bad honom kolla. Efter cirka 20 minuter kom han tillbaka till telefonen och berättade då att det skulle kosta lite drygt 2800 kronor om året, då var det fritt fram för henne att köra och inga särskilda krav på att den skulle vara inlåst eller liknande. Han frågade dock vem som betalat hojen och fick beskedet att det var jag.
Jag ställde då frågan hur detta kan komma sig och då berättade han att de kollat i villkoren och där står det enligt honom att den som har det ekonomiska ansvaret också är den som ska stå som ägare och också ha försäkringen.
Detta gäller oavsett om min dotter är skriven på samma adress som mig eller inte och det finns heller ingen begränsning i hur länge hon får låna sin hoj av mig....

VBK

New member
Mina hojar med +40 får användas vid övningskörning (Bilsport & MC) av personer under 40 år, under förutsättning att jag är med som handledare.

På min 40+ får ingen under 40 köra den.

Om det inte är en kvinnlig pilot då är det fritt fram av någon oförklarlig orsak.
Jag känner mig kränkt som man faktiskt.