Chopperbyggarn
New member
Min första utomlandsresa med hoj gick till Skottland och England (Göteborg - Newcasle färjan)Sommaren 1986. Jag hade äntligen sorterat ut alla "barnsjukomar" på min hoj...trodde jag, så jag och min dåvarande sambo gav oss iväg på varsinn hoj, jag på min Chopper/Bobber (som jag har än idag) och min dåvarande sambo på sin "ratbike Chopper" baserad på BSA M20 från 1943 med 13 vilda hästkrafter i orginal.
Det var lite ovant med vänster trafiken i början men vi vande oss snabbt och fick en fin resa genom dom Skottska landskapen. Vi campade även vid Loch Ness men dom enda monster vi kom i kontakt med var blodtörstiga knott i massor.
Allt flöt på fint ända till en rastplats inte allt för långt från Birmingham i England där jag fick en kraftig baktändning när jag kickade hojen, baktändningen var så kraftig att den sköt loss Dellorto förgasaren från gummi insuget och hojen fattade eld och brann ner till grunden ....sedan dess har jag alltid satt extra stag mellan förgasare och toppar på gummi upphängda förgasare.
När hemtrasport av "liket" var ordnad så fortsatte vi resan båda två på den gamla BSA´n ner genom England för att sedan ta färjan Dover-Ostende och sedan Belgien, Holland, Tyskland, Danmark (Fredrikshamn-Göteborg).
När hojen väl kom hem så var det bara att hugga i och helrenovera från grunden och upp...mycket blåanlöpta dela inuti motor o växellåda.
Ja, så kan det gå.

Anders.J
Hur var er första utlands resa med hoj???
Det var lite ovant med vänster trafiken i början men vi vande oss snabbt och fick en fin resa genom dom Skottska landskapen. Vi campade även vid Loch Ness men dom enda monster vi kom i kontakt med var blodtörstiga knott i massor.
Allt flöt på fint ända till en rastplats inte allt för långt från Birmingham i England där jag fick en kraftig baktändning när jag kickade hojen, baktändningen var så kraftig att den sköt loss Dellorto förgasaren från gummi insuget och hojen fattade eld och brann ner till grunden ....sedan dess har jag alltid satt extra stag mellan förgasare och toppar på gummi upphängda förgasare.
När hemtrasport av "liket" var ordnad så fortsatte vi resan båda två på den gamla BSA´n ner genom England för att sedan ta färjan Dover-Ostende och sedan Belgien, Holland, Tyskland, Danmark (Fredrikshamn-Göteborg).
När hojen väl kom hem så var det bara att hugga i och helrenovera från grunden och upp...mycket blåanlöpta dela inuti motor o växellåda.
Ja, så kan det gå.
Anders.J
Hur var er första utlands resa med hoj???