Hur lång tid kan man förvänta sig att ett ärende ska ta?

Maru

New member
Jag gick omkull med min hoj den 11:e Augusti. Ringde Folksam och till att börja med hänvisade de mig till MC-hörnan i Södertälje(En handlare som bara har Honda), trots att min hoj är en Yamaha. Efter klarläggande så blev jag istället hänvisad till Lindströms racing.

Efter många turer och telefonsamtal. Det tittades på begagnade delar och verksta'n skyllde på att det tog tid att få in priser från Yamaha.

I Tisdags förra veckan, 6:e September, ringde så handläggaren och meddelade att det blir inlösen.
Sen fick jag beskedet att kläderna inte ersätts då jag inte har några personskador...? Då ska det gå på hemförsäkringen.

Förra gången jag fick mark-kontakt var det en Ducce hos Bilsport&Mc. Från det att jag lämnade in hojen hos Ducati Stockholm tills dess att handläggaren ringde tog det en vecka.
I det fallet tog de kläderna på trafikdelen av försäkringen.

Två lilknande fall, men ändå så spretigt olika.

Carnivore

New member
Vad gäller kläderna så finns sånt med i villkoren, olika villkor för olika försäkringar.

Försäkringsbolaget kan inte meddela huruvida den lagas eller löses innan verkstan inkommit med värdering av skadorna, så i detta fall känns det som att det är vÄrkstan som står för den största huvudvärken.

Själv när jag gick omkull så gick det 4 dagar från det att jag anmälde skadan tills pengarna satt på kontot, och det var Folksam... och verkstan var just MC-Hörnan i Södertälje.

Maru

New member
Vad gäller kläderna så finns sånt med i villkoren, olika villkor för olika försäkringar.

Försäkringsbolaget kan inte meddela huruvida den lagas eller löses innan verkstan inkommit med värdering av skadorna, så i detta fall känns det som att det är vÄrkstan som står för den största huvudvärken.

Själv när jag gick omkull så gick det 4 dagar från det att jag anmälde skadan tills pengarna satt på kontot, och det var Folksam... och verkstan var just MC-Hörnan i Södertälje.

Då kanske jag körde fel märke, får satsa på honda nästa gång istället. Lindströms verkar vara ett gäng snackpåsar...

Carnivore

New member
Då kanske jag körde fel märke, får satsa på honda nästa gång istället. Lindströms verkar vara ett gäng snackpåsar...

Det finns bra och dåliga verkstäder inom alla märken... som någon sa till mig, innan du köper hoj, leta upp en bra verkstad och fråga vilka märken de jobbar med.

Nu är det inte så jag valde men det ligger faktiskt lite i det, rätt verkstad är mer värt än många tror.

SuperRetard

New member
Jag gick omkull 7 augusti och fick igår klart att verkstan ska BÖRJA beställa delar och skruva ihop det.

Fan knappt värt att ha försäkring :( Det man förlorar i kronor vinner man i tid och premier på att skita i det!

Maru

New member
Jag gick omkull 7 augusti och fick igår klart att verkstan ska BÖRJA beställa delar och skruva ihop det.

Fan knappt värt att ha försäkring :( Det man förlorar i kronor vinner man i tid och premier på att skita i det!

Får hoppas din försäkring tillåter avställning vid verkstadsbesök...

Jag fick min försäkring avställd retroaktivt, från första dagen i verkstan, tack vare handläggaren. :)

SuperRetard

New member
Får hoppas din försäkring tillåter avställning vid verkstadsbesök...

Jag fick min försäkring avställd retroaktivt, från första dagen i verkstan, tack vare handläggaren. :)

Asbillig årsförsäkring så det är same same..

Men ändå.

Just den här gången var det värt vagnskada (har inte haft det trots 2 nya hojar på 5 år), för bara delarna landar på ca 23´+ 5´ för hjälmen. Så det är mot att betala själv värt att vänta en stund.

Även om det bara kostat 8 att fixa själv så hade det nog varit slutåkt för i år. Varje krasch-krona måste jämkas mot en kör-krona för att få ihop budgeten. Och 8 lax är väl 2 dar på borta bana eller 7-8 träningar på hemmaplan.

Maru

New member
Asbillig årsförsäkring så det är same same..

Men ändå.

Just den här gången var det värt vagnskada (har inte haft det trots 2 nya hojar på 5 år), för bara delarna landar på ca 23´+ 5´ för hjälmen. Så det är mot att betala själv värt att vänta en stund.

Även om det bara kostat 8 att fixa själv så hade det nog varit slutåkt för i år. Varje krasch-krona måste jämkas mot en kör-krona för att få ihop budgeten. Och 8 lax är väl 2 dar på borta bana eller 7-8 träningar på hemmaplan.

Nu betalade jag 2400kr/mån för min R1:a -07. Jag hade en gsx-r 750 -05 för 3 år sedan. Den betalade jag 1700kr/mån för.
Båda var folksam 35. Varför är R1:an så mycket dyrare?
Och när jag ringer försäkringsbolaget kan jag få så olika permier på två nästintill identiska hojar. Jag kollade en MV Agusta F4 1000 R(som är drömhojen) och den var billigare än R1:an fast den har i stort sett samma effekt/ vikt siffra. :confused:

Ångrar att jag inte kört med SMC school tidigare. Fasen va bra med personlig instruktör. Vi var 4:a i min grupp som hade en kanonbra instruktör. :)

@nderz

New member
Nu betalade jag 2400kr/mån för min R1:a -07. Jag hade en gsx-r 750 -05 för 3 år sedan. Den betalade jag 1700kr/mån för.
Båda var folksam 35. Varför är R1:an så mycket dyrare?
Och när jag ringer försäkringsbolaget kan jag få så olika permier på två nästintill identiska hojar. Jag kollade en MV Agusta F4 1000 R(som är drömhojen) och den var billigare än R1:an fast den har i stort sett samma effekt/ vikt siffra. :confused:

Ångrar att jag inte kört med SMC school tidigare. Fasen va bra med personlig instruktör. Vi var 4:a i min grupp som hade en kanonbra instruktör. :)

Att R1an är dyrare beror på att försäkringsbolagen bland annat tittar på krasch-statistik. Antagligen är det så är det vanligare att R1or kraschas och därmed sätts en högre premie

Ricken

Member

Gå omkull sent på hösten istället så är problemet löst. :)

SuperRetard

New member
Gå omkull sent på hösten istället så är problemet löst. :)

Eftersom det oftare regnar på hösten så hoppas på att ändra statistiken i framtiden, men en sån här sommar får man ju ta det som det kommer ;)

Ärligt talat hade jag nog maxad otur. Slog sönder rejält med i stort sett allt från styre till fotpinne.

Å andra sidan har jag allt nytt till nästa säsong, inkl. ett nytt kåpset :D

Nej, nästa gång blir det att ful-fixa själv så man får igång grejerna asap, värdelöst det här ju. Var funkis på LMS KM2 och höll på att dö av avundsjuka :(

Framförallt ska jag inte highsida mer, det gör ont och blir dyrt :(. Been there, done that, lets move on! :p

Juh@

New member
I Tisdags förra veckan, 6:e September, ringde så handläggaren och meddelade att det blir inlösen.
Sen fick jag beskedet att kläderna inte ersätts då jag inte har några personskador...? Då ska det gå på hemförsäkringen.

För att få ersättning för hjälm och skyddskläder från måste du ha en personskada. Om du behöver besöka vårdcentral så har du personskada. Viktigt att åka även för blåmärken, stukningar mm både av försäkringsskäl men även eventuella framtida men.

Jag har precis fått min cykel inlöst av Folksam. Både persondelen och motorcykeln sköttes snabbt och exemplariskt av Folksam.

Är det något som kan krångla så är det verkstaden, men i det här fallet var Yamahacenter i Göteborg också mycket bra att ha att göra med.

Maru

New member
Att det drog ut på tiden har mycket med verksta'n att göra tydligen. Så för er som bor i Södertälje och kör Yamaha. Skulle ni råka ut för nåt, välj en verkstad i Stockholm istället. Det går garanterat fortare än hos Lindströms Racing.

Jari69

New member
Crashdade min 9 juli och det tog "bara" 80 dagar till inlösen, Suzuki-märkesförsäkring/länsförsäkringar och en Suzuki verkstad i Linköping ordnade den väntetiden och mycket snart och sedan samt vi skall bara... :-(

Marie

Banned
Jag har nog nämnt det förut, men den gången för sex år sedan då jag kraschade, så blev det nästan en vecka på plåsterhotellet. Men innan jag checkade ut hade jag förhandlat färdigt med försäkringsbolaget angående den gamla hojen och hunnit beställa nästa, vilken levererades och betaldes i slutet av den veckan.

Visserligen hade inte försäkringsbolagets pengar hunnit nå mig då, men sådant finns det ju lösningar för...

Nämnas kan att påskhelgen inföll under veckan på plåsterhotellet. Kraschade på kvällen tisdagen i stilla veckan och skrev ut mig själv på eget ansvar eftermiddagen dagen efter annandag påsk, eftersom jag tyckte att jag hade bättre saker att företa mig än att ligga och blockera en sjukhussäng.

Jag kan bara säga att jag var ganska nöjd med handläggningstiden. Jag jagade ju skaderegleraren med blåslampa, eftersom hojen på den tiden var mitt enda transportmedel, så jag behövde ju den, om inte annat så för att kunna ta mig till stygntagning och liknande efterbehandlingar efter olyckan...

Last edited: