Hej Allihop!

Då var det dax för nästa problem

min hastighetsmätare har börjat strula och visar just nu 20 km/h fortare än vad man kör, undrar om någon vet om man kan åtgärda det genom att kallibrera om hastighetsmätaren? Eller om det blir till att bita i det sura äpplet och köpa en ny?
Det positiva är ju att jag i alla fall har lärt mig den någorlunda så man har ett hum om hur snabbt man kör
Hojen är en Honda CBX 600 E från 1983
Mvh: Andréas
Kalibrera blir svårt.
Mätarna är normalt hermetiskt förslutna och går inte att reparera men med rätt verktyg och en hel del milt våld går det att öppna allt!
Mätaren har tre huvudkomponenter:
1: En plåtkopp i aluminium, förbunden med visaren.
2: En magnet, snurrar i plåtkoppen, drivs av mätarvajern.
3: En oljedämpare och en fjäder, ser till att mätaren inte svajar och fjädern bromsar visaren.
Magneten snurrar i plåtkoppen och drar med sig plåtkoppen (visaren) tack vare virvelströmmarna.
Fjädern håller emot och i något läge uppstår balans.
Snurrar magneten fortare så vrids "plåtkoppen" mera = visar högre hastighet.
Har sett i gamla mätare att den där oljedämparen kan läcka en droppe eller två.
Oljan känns som en seg silikonolja ungefär.
Lägger det sig på insidan i plåtkoppen förändrar det karaktären på systemet.
Det kan även ge "kontakt" mellan magneten och koppen = vrids med lättare = visar högre hastighet.
Så nej, det går inte att kalibrera.
Men jag har gjort det... :tomte:
/B