Fungerande kåpa utan turbulens till KTM950Adv, finns det?

JRosen

New member
Brukar ha problem med att det är en väldig turbulens bakom kåporna på hojar där man sitter ganska långt från glaset. På min TDM funkade det bäst utan kåpglas, men fult. Prövade även högre kåpglas men det blev värre.

Nu har jag en KTM950 Adventure med samma problem (man lär sig visst aldrig) är det någon som har tips om bra ruta istället för orginalet där det vid +110 blir en fruktansvärd turbulens. Nu kör jag utan kåpglas och det funkar bra men är även på denna hoj ganska fult. De högre och bredare glasen, funkar de bra eller har någon konverterat? Kom gärna med synpunkter eller tips.
 

wigge

New member
Kan det här vara den typen av information du är på jakt efter? Det ser ut som han inte bytte rutan, utan monterade två stycken istället..
Hittade det via Orange crushadvrider.com.
 

JRosen

New member
Suveränt tips, jag har också kapat orginalet redan och gjorde det i flera steg så det är nu samma höjd som på bilderna, men den här killen gick ett steg längre och det är jag nog beredd att prova. Intressant ide att få bort vakumet som bildar turbulensen och att det krävdes en styrning så att det inte pyser ut på fel sida.

Nån som vet var man hittar en "billig" orginalruta eller liknande pirat som på bilderna?
 

wigge

New member
Nån som vet var man hittar en "billig" orginalruta eller liknande pirat som på bilderna?

Hoppas att någon annan kan ge dig en handfast pekare, annars så finns det en chans att du skulle kunna hitta något bra tips på soe.se (svenskt), eller möjligen advrider.com (internationellt) om det inte finns något här. Lite sökning blir det förvisso. Kollade lite snabbt på TouringButiken, men det såg inte ut som om de hade något lämpligt.

Själv har jag inte extrautrustat någon av mina hojar med mer än orginal-delar (BMW:n) och plastic padding/avloppsrör (Yaman)...
 

Ansod

New member
Problemet med rutor - framförallt förhöjda - är att det skapas turbulens bakom dom. Lite grammberoende på förarens längd och klädsel uppfattas besvären olika. Det enklaste sättet att minska problemet är ju att minska på det undertryck som bildas bakom rutan. Det görs genom att man skapar en luftspalt vilket då minska undertrycket och turbulensen. Dessutom flyttar upp den kvarvarande turbulensen så att den i bästa fall hamnar ovanför hjälmen.
Det var teorin. I praktiken kan du göra det här på minst två sätt:
1. Lägg distanser mellan rutan och plasten så att luft kan ta sig in emellan. Det kan fungera bra men har den nackdelen att rutan hamnar längre fram.
Jag köpte ett rostfritt rör och kapade i lämpliga längder (längre nertill) när jag gjorde detta till min BMW.
2. Gör en öppning nertill på rutan. Nu vet ju inte jag hur det ser ut på din hoj men på de jag har gjort detta på har det finnits ett avstånd mellan rutan och den bakomliggande kåpan där luftströmmen styrts upp. Den metoden kommer jag att tillämpa på min tenere i vinter. Jag har gjort det på en supertenere tidigare.

Båda metoderna fungerar. Lycka till:)
 

Olle Å

New member
Har gjort en hög ruta själv och den har då en luftspalt på ca 2 cm mellan den kåpa som den är fäst vid och rutan. Sedan har jag för att slippa en massa blåst rakt upp framför tanken täckt mellanrummet med en bit skinn.
90-100 kan jag åka med visiret uppfällt utan att det är något obehag.

Om vägen är för dålig, byt hoj
 
Top