Flexibla hastighetsgränser

Hampe

Skriver massor!
Flexibla hastighetsgränser, kan det vara lösningen till att komma lite närmre noll vison?
Många verkar tycka och tro det. Jag häpnade över kommentarerna och diskussionen efter pile-upen på Tranarpsbron där många efterlyste just flexibla hastighetsgränser och menade att det skulle vara lösningen på ett sådant problem.

Varför det?

Varför vill man avhända sig ansvaret för den egna framfarten till någon annan? Någon annanstans?
Har man inte egna ögon att se med? Att man inte ser något? Att lalla på med farthållaren inställd på laglig hastighet rakt in i vägg av dimma, med ett glasgolv som underlag. Är det verkligen en flexibel hastighets gräns som behövs? Vad hände med fantasi, självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt...?

Är det inte bättre att försöka trimma, vidareutbilda och motivera förarna än att sätta upp ljusskyltar som utlovar en "säker hastighet".
...för, det är så det upplevs av de komatosa som är mer intresserade av statusuppdateringar än det dom verkligen håller på med. Eller borde hålla på med. Dom tror att det som bestäms i en bunker 15 mil därifrån är "säkert". Staten skyltar ner från 120 km/h till 100 km/h.
Då måste väl staten gjort de avväganden som behövs...?

Så fan heller. Under ett antal år har man haft sträckan E6 Heberg (kontrollplatsen...) till länsgränsen mot Skåne som teststräcka för just flexibla hastighetsgränser, och jag kan bara säga en sak: Vilken flopp. Vilken helvittes ärkeflopp!

Första gången jag konfronterades med dessa ilsket lysande skyltar som tog ner farten från 120 km/h till 100 km/h så släppte jag av och undrade lite varför. Hade det hänt något? Olycka? Vägjobb...?

Nope. Ett par avfarter senare stod det 120 igen. En helt omotiverad sänkning av farten.
Och så har det rullat på. Någon gång var farten nerdragen till 100 km/h hela vägen ner till Skånegränsen.
Varför? Ingen aning. Kanske för att det hade regnat tidigare på dagen...? Jag vet verkligen inte, och trots att jag är en medveten och fantasirik trafikant så framstår AALLLLAA nedjusteringar jag sett längs denna sträckan som rent jävla trams.

Jag blev så irriterad på hur illa det sköttes, så jag luskade reda på var fommarna satt som höll på att leka med inställningarna.
I Göteborg. Trafikverkets folk som experimenterar med hastigheterna i södra Halland sitter uppe i Göteborg.
Mer än 10 mil från den punkt teststräckan börjar, uppåt 15 mil från den plats eländet slutar.
Då spelar det kanske inte så stor roll att man sitter i en fönsterlös bunker under jord, avskurna från verkligheten man är satt att reglera... Till sin hjälp har man väderdata och kamerabilder från små snuttar av vägsträckan. Samt indikationer...
På dessa grundvalar anser man sig alltså bättre än mig själv som kör själva sträckan kunna bedöma vilken hastighet som är lämplig för mig just då. Va? Va!? VA!!!???

Det hela är så dumt så klockorna stannar, och jag är säker på att Trafikverket kommer med en glättigt positiv rapport endera dagen som berättar hur otroligt bra det är med flexibla hastighetsgränser. Fan vet om dom inte tillochmed kommer att kunna säga exaCkt hur många liv dom lyckats spara också under försöket...

"Indikationer", förresten - vad är det? Ja, det är då inte inte mobiltelefonsamtal från pankslagna poliser på vägen eller larm förmedlade från LKC när det har hänt en olycka som ger seriekrockar! Då gick det inte att få fatt i någon nere i bunkern som tillfälligt kunde sätta ner farten på skyltarna: bilarna susade gladligen med blicken i backen mot fullstoppet med den av Staten tillåtna och på just denna delsträcka upplevt rekommenderade hastigheten av 120 km/h. Ingen dog, så vitt jag vet. Den gången...

Det blev snart så att jag sket i vad som stod på ljusskyltarna. Ungefär som jag ser på vanliga plåtskyltar. En sorts rekommendation.
...men, ljusskyltarna retade mig mer. Speciellt när man kommer till kaoset igenom Halmstad en lönehelg, när lokalbilister vinglar ut på motorvägen för att köra endast till nästa avfart - bara för att få chansen att bränna iväg sina surt förvärvade pengar. Dom har ett helt annat fokus, en helt annan puls och ett annat mål än oss som är på väg.
Ändå skall dom köplystna som kör i 70 km/h tvingas ut i en fantasilös och "radiostyrd" malström av plåt som rusar fram i 120 km/h! Vansinne!!!

Alla dom jag blåste förbi innan Halmstad kör förbi mig genom samhället, och ibland dröjer det ända till Fylleån innan jag är förbi igen. What a waste...
Nej, men ärligt - jag upplever att flexibla hastighetsgränser i mycket större utsträckning än vanliga urholkar normala trafikanters förmåga att själva värdera och bedöma situationer. Flexibla hastighetsgränser passiviserar.

Samma sak när gammsnön blåser över åkrarna och polerar asfalten till en avlång skridskorink med dödsräcken som sarg.
Jag häpnar över hur folk kör. Dom bara svischar förbi mig, och jag får för mig att försöka vända på huvudet för att se vad det är för övermänniskor som behärskar detta väglag så suveränt. Då ser jag att det handlar om ett vanligt genomsnitt av bilister som jag själv brukar passera med god fart annars. Dom kör som dom blivit tillsagda...

Om det sitter en klåfingrig fomme i ett annat län och justerar ner hastigheten till 100 när han tror att det regnar, var finns då i förlängningen mitt incitament att alltid köra med bra, riktigt bra däck? Att vara extra uppmärksam? Att försöka hänga med i det som händer? Varför skall den sämst rustade och lämpade tillåtas bli norm? Varför skall jag bry mig? Vore det inte lämpligare att bara hänga på i grötlunken, fälla bak ryggstödet och klicka igång iPaden för att se om det hänt något...?

Trafikverkets fiasko med flexibla fartgränser i Halland kröns av en sådan underbar dundertabbe att det ser ut som en gudomlig rättvisa:

Efter att försök med digitala skyltar, som anger hastighet utifrån väder och väglag, avslutades vid årsskiftet har Trafikverket missat att ta fram nya föreskrifter om vilken fart som ska gälla på en sex mil lång sträcka mellan Skottorp och Heberg. Det innebär att polisen inte kan bötfälla bilister som kör fortare än den hastighet som står på skyltarna.

http://www.expressen.se/kvp/fritt-fram-for-fortkorare-pa-e6an---efter-missen/

Nu är det begränsad anledning att stå innan Heberg med en grön gammal T4a på fel sida motorvägen och skjuta laser över tre körfält och en mittremsa för att få tag i motorvägsfartsyndare...

Hampe

Last edited:

OH-

Member
Å fan, finns det människor som är anställda för att sköta dom flexibla hastighetsgränserna. Tänka sig...

I många år har jag studerat när och varför hastigheten sänks i Tingstadstunneln och hade blivit 100% säker på att det var en vanlig enkel slumptalsgenerator.

Chopperbyggarn

New member
Hampe är inne på något intressant! Varför låter vi andra tänka åt oss i så hög grad?

Tror att detaljstyrning av vår tillvaro gör just detta att vi tänker mindre själva då vi medvetet eller omedvetet lyfter över ansvaret för våra gärningar på den/de som bestämmer i högre grad jämfört med större frihet ….om något skulle gå på tok så har vi gjort vad vi blivit ”tillsagda” och förväntar oss medvetet/omedvetet att lättare komma undan personligt ansvar.

Svensk trafikmiljö med alla regler och skyltar överallt får man nog se som tämligen detaljstyrd.

Anders.J

enhjuling

New member
Naturligtvis blir det så, vi måste koncentrera oss på skyltar och hastighets-mätaren så pass att man tappar kollen på trafiken och vägen.
Kör vi sen i diket eller krockar med nån så har vi ju nån annan att skylla på, det måste varit felskyltat....
Eller också skiter vi helt i skylarna och använder sunt förnuft och visar våra medtrafikanter hänsyn så vi slipper krocka. Fast då kan man ge sig f-n på att det blir mycket böter i längden...
Klockren observation Hampe.

Ove 60+

Active member
Å fan, finns det människor som är anställda för att sköta dom flexibla hastighetsgränserna. Tänka sig..
I många år har jag studerat när och varför hastigheten sänks i Tingstadstunneln och hade blivit 100% säker på att det var en vanlig enkel slumptalsgenerator.

:( Det är inte bara dom flexibla skyltarna som verkar vara utslag av slumgeneratorn - även plåtskyltarna verkar vara utsatta vid ett skrivbord i ett annat län för om man kör miltals i sövande låg hastighet utan att se minsta anledning blir man fundersam. Ibland skulle trafiksäkerheten öka med lite mera rulle och därmed trafikanter som orkar vara uppmärksamma.

Hampe är inne på något intressant! Varför låter vi andra tänka åt oss i så hög grad?
Svensk trafikmiljö med alla regler och skyltar överallt får man nog se som tämligen detaljstyrd.

Det är väl något Svenskt?

Naturligtvis blir det så, vi måste koncentrera oss på skyltar och hastighets-mätaren så pass att man tappar kollen på trafiken och vägen.

Har man bara ställt farthållaren så kan man ju hålla på och fippla med smartfonen och GPS;en, man följer ju det viktigaste - fartgränsen.:p

Hörde på radion häromdagen att nu ska man storsatsa på "trafiksäkerheten". 300 nya fartkameror per år ska sättas upp de närmaste åren för ganska svindlande belopp, pengar som skulle kunna användas till att förbättra säkerheten på vägarna. Verkar som Nollornas Vision går vidare utan att man höjer blicken till hur verkligheten ser ut. :rolleyes:

Bansaie

New member
... var finns då i förlängningen mitt incitament att alltid köra med bra, riktigt bra däck? Att vara extra uppmärksam? Att försöka hänga med i det som händer? Varför skall den sämst rustade och lämpade tillåtas bli norm? Varför skall jag bry mig? Vore det inte lämpligare att bara hänga på i grötlunken, fälla bak ryggstödet och klicka igång iPaden för att se om det hänt något...?
Hampe
Lugn bara Hampe, det är snart löst. Dingvalls våta dröm drar igång 2017 med start i Göteborg.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/sjalvkorande-bilar-pa-svenska-vagar-2017_8783280.svd

Last edited:

Ove 60+

Active member
:p När dumheten kom till byn... o.s.v. Nu har vi fått 40 på genomfarten genom samhället. På prov för synpunkter under några månader har annonserats på dold plats - d.v.s. på kommunens hemsida. Synpunkterna som kommit in har naturligtvis varit positiva för det är bara dom som varit insatta i ärendet som vetat om det.

Jag har provat att hålla hastighetgränsen några gånger men som regel misslyckats för det kommer folk som vill fram efter och jag har ökat för att jag inte vill ligga och lalla i vägen för folk som har ärenden att uträtta. Det är inte så lång sträcka det handlar om men jag vågar nog påstå att nästan ingen håller hastighetsgränsen hela sträckan.

Nu är det icke politiskt korrekt att klaga på sänkta fartgränser men jag gör det ändå för det har blivit lite konstigt här och var när dom rakaste och bästa vägarna fick sänkt till 80 och allt som liknar tätort får 40.
Verkar som det är viktigare att få in böter än att värna om trafiksäkerhet. Har man bara sänkt farten kan man sluta fundera över andra åtgärder som fordrar mera tankemöda... :p

Hampe

Skriver massor!
:p När dumheten kom till byn... o.s.v. Nu har vi fått 40 på genomfarten genom samhället. På prov för synpunkter under några månader har annonserats på dold plats - d.v.s. på kommunens hemsida. Synpunkterna som kommit in har naturligtvis varit positiva för det är bara dom som varit insatta i ärendet som vetat om det.

Vogonsk informationsstrategi!

Jag har provat att hålla hastighetgränsen några gånger men som regel misslyckats för det kommer folk som vill fram efter och jag har ökat för att jag inte vill ligga och lalla i vägen för folk som har ärenden att uträtta. Det är inte så lång sträcka det handlar om men jag vågar nog påstå att nästan ingen håller hastighetsgränsen hela sträckan.

Nu är det icke politiskt korrekt att klaga på sänkta fartgränser men jag gör det ändå för det har blivit lite konstigt här och var när dom rakaste och bästa vägarna fick sänkt till 80 och allt som liknar tätort får 40.
Verkar som det är viktigare att få in böter än att värna om trafiksäkerhet. Har man bara sänkt farten kan man sluta fundera över andra åtgärder som fordrar mera tankemöda... :p

När riksvägar - riksvägar! skyltas med 40km/h så är det lite svårt att ta det på allvar. Inte ens dom som bor längs sträckan pallar hålla den farten.
Bygg riktiga vägar istället. Dra dem utanför samhällena.
Förti knyck. En EU-moppe riskerar att få betala fortkörningsböter...

Hampe