Första hojen. Vilken?

Danielsson

New member
Hej,
purfärsk på detta forumet och letar efter tips på första cykeln.
Snart klar med kortet, tung MC och vill ha något kul, hyfsad försäkring. Letar inte efter en renodlad sportcykel och man måste kunna sitta två på den. Kollade på Kawa ER-5 men lagt ner det då den inte lär vara speciellt rolig. Hur är det med tex BMW Funduro och liknande? Den får gärna se lite bra ut också. Kör "Sevenfifty" i körskolan och den är lite för retro för min smak. Tänkte landa på en 600-650 cc. Ducati Monster, Yamaha Bulldog, Honda Hornet är också tänkbara objekt men något för dyra. Vill landa under 40.000.- och inte allt för gammal, har inte lärt mig meka ännu:) Kawa ER-6 lär vara grymt trevlig men försäkringen är det som sätter stopp för mig, 29 år, man i Göteborg. Mycket tacksam för hjälp och funderingar.
Tack på förhand.

MiniSumo

New member
Köp en Yamaha XT600. Lättkörd och med bra blås. Inte lik någon av de hojarna du nämnde men mycket mer användbar/lättkörd inne i Göteborg. Sen är det bara ut och leta småväg i krokarna när/om du tröttnar köra runt i stan.

Danielsson

New member
Det tipset tackar jag för. En lite lättare hoj än de 270kg man övningskör med nu. Ska se om jag hittar en 660 istället för 40.000.- vettig i försäkring också. Frågan är bara om den känns slö då 600 har ganska få Hk men den är väl drevad helt annorlunda än touring modellerna jag skrev om innan.

MiniSumo

New member
Frågan är bara om den känns slö då 600 har ganska få Hk men den är väl drevad helt annorlunda än touring modellerna jag skrev om innan.

Den är ingen raket jamfört med en sporthoj (tex sv650:n, som också är ruskigt fin, men en helt annan typ av hoj), men du har ett bottendrag som gör körningen lättare om man är ovan.
Sen kör du (relativt) bra två på den. Jämfört med tex de hojar du tittat på så är den mycket bättre att åka två på.
Längre turer på en XT är inget problem (om du inte tänkt lägga en Europatur i sommar). Har kompisar som kört land och rike runt på sina XT.

Marie

Banned
Det är ju en balansgång mellan mek-risk och försäkring, men mitt tips är en Yamaha XJ-900 av årgång 1985-87.

Slitstarka gamla touringlok, med hyfsat drag under galoscherna. 98 kusar och som "fyllda tjugo" har de en helårs helförsäkring även för dig på knappt 1400 kr/år. Jag köpte min m/89 för två år sedan med 5800 mil på mätaren (men mycket tyder på att den "nollat" en gång så att det handlade om 15800 istället) Pengarna det handlar om är runt 25 papp. Jag har kört den 5000 mil ytterligare nu utan mycket mer mekande än vanlig regelbunden service. (bytt bromsskiva bak, och tätningsbrickor mellan främre ok och bromsslang utöver service enligt boken). Dessutom har den fördelen av att ha kardandrift i stället för kedja.
Man skulle kunna kalla den hojen för motorcyklarnas Volvo 740.

Jag blev påsnackad att jag skulle börja hojkörandet i 600cc klassen, men det tog inte många veckor innan jag tyckte att 70 kusar ur 600 cc var alldeles för klent för säker körning. Däremot knappt 100 ur 900cc gav ett helt annat bottendrag, med bra omkörningsacceleration utan en massa växlande. Lugn och avspänd körning i raskt tempo helt enkelt.

Last edited:

Danielsson

New member
SV650 ligger verkligen bra i pris men försäkringarna jag kollar på, trygghansa och motorsport ligger på 13.000.- Mer touring eller offroad stuk. Kanske man sitter mer upprätt på SV650 än en "riktig" sporthoj? Som sagt, inte äldre än årsmodell 98. Så himla svårt. XT600 verkar däremot vettig, 660 ser ju riktigt mycket roligare ut men kostar därefer. Samma sak med försäkringen där. Får leta genom forumet här efter tips för bra försäkringar. En hoj under 30.000.- kanske man inte måste helförsäkra heller men vill ha en året runt förskring iallafall.

Marie

Banned
SV650 ligger verkligen bra i pris men försäkringarna jag kollar på, trygghansa och motorsport ligger på 13.000.- Mer touring eller offroad stuk. Kanske man sitter mer upprätt på SV650 än en "riktig" sporthoj? Som sagt, inte äldre än årsmodell 98. Så himla svårt. XT600 verkar däremot vettig, 660 ser ju riktigt mycket roligare ut men kostar därefer. Samma sak med försäkringen där. Får leta genom forumet här efter tips för bra försäkringar. En hoj under 30.000.- kanske man inte måste helförsäkra heller men vill ha en året runt förskring iallafall.

Jag tycker att det är fel av dig att låsa dig till efter m/98. Du vinner oerhört mycket i försäkringskostnad om du i stället tittar på m/87 eller tidigare, och då kan du dessutom få en hoj med mera kräm i utan att försäkringen blir dyrare (bilsport&mc classica). Inköpspriset hamnar dessutom i ditt intervall....

Hanlotta

New member
Har du tittat något på Honda VFR 750 F? En sådan sliter man inte ut i första taget...
Det är en underbar hoj som är en perfekt kombination av touring- och sporthoj, stabil i höga farter och smidig på slingriga småvägar.

M v h

Hanlotta

Esquire

New member
Kan man ge ett bättre betyg?
Slitstark och pålitlig.
Det säger samtidigt: tråkig, slö, ful, gubbig, tvivelaktig väghållning.

Danielsson: Har du kollat med några fler försäkringsbolag? Och varför vill du ha en åretruntförsäkring?

Last edited:

MiniSumo

New member
Har du tittat något på Honda VFR 750 F? En sådan sliter man inte ut i första taget...
Det är en underbar hoj som är en perfekt kombination av touring- och sporthoj, stabil i höga farter och smidig på slingriga småvägar.

En bra hoj helt klart. Men som första hoj? Min vän Klassebanan köpte en VFR som första hoj och tyckte att det tog väldig lång tid att lära sig den. Rätt dyr i försäkring med, eller?

Last edited:

NoOne

New member
Hej.
Är i samma dilemma som Danielsson. Snart klar med A behörigheten och letar efter optimala första-hojen. Är 40+ och bor på landet så försäkringspremien är inte ett så stort problem. Vill ha möjlighet att ha spättan och lite packning med på turen men hojen ska också bjuda på underhållning när man är ensam. Har kollat lite olika modeller, och då jag inte är BMW fan, hamnar jag på två Hondor som kan passa, VFR 800 eller CBR 1100 Blackbird. Givetvis är VFR800 det förståndiga valet men köper man något för sitt höga nöje skull med hjärnan eller hjärtat? :)
Är lite fundersam på sitthöjden (gäller både för VFR och CBR) jag når knappt, ståtliga 170 cm i strumplästen och balanserar körskolans seven-fifty på tåspetsarna.
Så, har jag missat någon alternativ mc ? Och Blackbird ägare, vad säger ni om den som första hoj?

MiniSumo

New member
VFRn är det klart vettigaste alternativet. En rolig hoj med klar touringpotential och ok att åka två på. Lättkörd jämnfört med CBRn. Åk och kolla på de två modellerna och jämför. Sitt två på och prova. Det är inte roligt när du får bryta av tanten från hojen efter tio mil för hon är så stel.

Sen kan du säkert hitta en ny sadel som sänker hojen lite. Alternativt är att försöka karva ut lite stoppning själv om du är händig.

Last edited:

Hanlotta

New member
Hej.
Är i samma dilemma som Danielsson. Snart klar med A behörigheten och letar efter optimala första-hojen. Är 40+ och bor på landet så försäkringspremien är inte ett så stort problem. Vill ha möjlighet att ha spättan och lite packning med på turen men hojen ska också bjuda på underhållning när man är ensam. Har kollat lite olika modeller, och då jag inte är BMW fan, hamnar jag på två Hondor som kan passa, VFR 800 eller CBR 1100 Blackbird. Givetvis är VFR800 det förståndiga valet men köper man något för sitt höga nöje skull med hjärnan eller hjärtat? :)
Är lite fundersam på sitthöjden (gäller både för VFR och CBR) jag når knappt, ståtliga 170 cm i strumplästen och balanserar körskolans seven-fifty på tåspetsarna.
Så, har jag missat någon alternativ mc ? Och Blackbird ägare, vad säger ni om den som första hoj?

Jag hade en VFR -88 som första hoj. Jättefin hoj som gick kalasbra. Nu kör jag en Blackbird -99 och är ännu nöjdare. Man är i en helt annan division med den hojen, inte minst med tanke på att det är en 11 år nyare hoj. Allt är bättre. Blackbirden har mycket kraft i alla situationer samtidigt som den är snäll i temperamentet. Den behöver inte varvas för att kraften ska räcka till så av den anledningen tycker jag att den är lättare att köra. Den har dock längre hjulbas så att på t.ex. gocartbana är den inte riktigt lika smidig som VFR:n. Jag har inte kört någon nyare VFR, men den uppfattningen jag fått så verkar det vara en riktigt fin maskin. Jag skulle nog tro att du blir nöjd oavsett vilken av dem du köper.
Skjutsa är inget problem med Blackbirden. Fästmön sitter bra och jag märker inte ens att jag har folk i bak...
Försäkringen är inte så jättedyr om man är som oss i 40-årsåldern och bor utanför stan. Jag betalar 5150:- hel/hel för min Blackbird. För en lika gammal VFR skulle jag betala 4400:- hel/hel. Oavsett vilken du väljer så är det värt det! Livsglädje kan inte mätas i pengar... ;)

Ella

New member
Jag har själv en SV650 som jag är jättenöjd med! Jag letade och grubblade massor innan jag slog till, men jag kom fram till att SV650 passar mig perfekt. Hur jag kom fram till det? Jo...

1. Bra pris - du kan få en -02 runt 35-40 000 kr. Det är mycket bättre väghållning och dynamik i en nyare hoj - jag skulle inte rekommendera en äldre hoj.
2. Jag bor i Västerås och har Folksams SMC försäkring - helförsäkring helår ca 4500 kr. En SV650 tillhör försäkringsklass 6 vilket innebär att det räcker med att du går en grundkurs varannat år för att få tillgång till den försäkringen.
3. Den är jätterolig att köra! Pigg hoj som är följsam, lättsvängd... Den är perfekt på bana - jag kör på gocartbana och stor bana och den funkar även på teknikbanor. Det är en allroundhoj helt enkelt! Visst är det större svängradie och lite bökigare att köra med fullt styrutslag vid krypkörningar osv jämfört med tex en ER-5, men fortfarande smidigare än en ren sporthoj. Visst sitter du lite mer framåtlutad på en SV650, men det är en bekväm ställning trots allt och du har bra kontakt med tanken och hojen i allmänhet vilket gör att du får större känsla för din körning (bättre kontroll).

Trots allt är det ju du som måste fundera över vad du vill använda hojen till och utifrån det välja en modell. Jag kan ju bara tala om vad jag utgått ifrån... :) Lycka till i letandet!