Claes Tingvall hyllas för sina insatser för trafiksäkerheten

Bansaie

New member
Tänkte det kunde vara av visst intresse då vi ibland ägnar oss åt en del Tingvall "bashing" här på forumet. Alla är uppenbarligen inte lika kritiska till Tingvalls "hjärnbebis" som vi ofta är.

Claes Tingvall hyllas för sina insatser för trafiksäkerheten

Claes Tingvall tilldelas Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens guldmedalj för sitt arbete inom trafiksäkerhetsområdet. Han har dessutom nyligen fått ta emot två andra fina utmärkelser.

Claes Tingvall tilldelas IVA:s guldmedalj "för sitt grundläggande och banbrytande arbete inom trafiksäkerhetens område". Guldmedaljen delas ut av H.K.H. Kronprinsessan Victoria i samband med Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) högtidssammankomst fredagen den 24 oktober 2014.

Claes Tingvall har varit initiativtagare till en lång rad framgångsrika, trafiksäkerhetshöjande åtgärder, som nollvisionen för antalet döda och svårt skadade i trafiken, 2+1-vägarna, ökad användning av cirkulationsplatser istället för fyrvägskorsningar samt den europeiska fordonssäkerhetsklassningen Euro NCAP.

– Det är glädjande att IVA uppmärksammar trafiksäkerhetsområdet, eftersom det är just ingenjörskonst tillsammans med kunskaper om människan som kommit att rädda så många liv under senare år. Och det är minst lika glädjande att vi inte ser något slut på den resan. Säkerheten kommer att öka tills vi i stort sett har ett helt skadefritt vägtransportsystem, säger Claes Tingvall.

Kan inte acceptera att någon dör i trafiken
Nyligen fick Claes Tingvall ta emot Motorförarnas Helnykterhetsförbunds (MHF) högsta utmärkelse i guld för sina stora insatser inom trafiksäkerheten – inte minst lanseringen av Nollvisionen, som fått fäste över hela världen.

När MHF:s Maria Bergström överräckte medaljen vid årsmötet i Lund berättade hon:

• Jag minns när du klev fram i Tylösand och kastade manuset åt sidan och sa "Vi kan inte acceptera att någon enda dör i trafiken".
Claes Tingvall svarade att gensvaret till en början var ganska negativt:

• På första raden i Tylösand satt Vägverkets direktörer. Tanken på Nollvisionen gick på tvärs med den tidens sätt att uttrycka sig. Inget fick sticka ut. Men för mig var det viktigt att göra den markeringen. Jag var tvungen att tala om det som jag tror på, trots att jag visste att mitt jobb var i fara.
Nollvisionen sprider sig i världen
Claes Tingvall har sedan dess fått mer och mer stöd för tanken på att ingen ska dö i trafiken. 1997 tog riksdagen beslut om att ha Nollvisionen som strategi för svenskt trafiksäkerhetsarbete och EU kom efter med ett liknande beslut. Nu har 43 amerikanska delstater också ställt sig bakom Nollvisionen och staden New York satsar hårt på att få ned antalet döda och skadade i trafiken efter den svenska förebilden.

Någon vecka tidigare fick Claes Tingvall Award of Merit från The Association for the Advancement of Automotive Medicine (AAAM). Priset delades ut i samband med deras konferens i München.

Länkar
http://www.iva.se/nyheter/legendari...ntreprenor-nagra-av-arets-iva-guldmedaljorer/
http://www.mhf.se/sv-SE/om-mhf/nyhetsarkiv/2014-10/274/claes-tingvall-fick-mhfs-guldmedalj
http://aaam.org/

Last edited:

VBK

New member
Jag är glad för det han gör gör för dom andra i min familj, men ger inte 5 öre för det han gör för mig.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kommentar...

Jag får också gratta Tingvall - Vi har sparad mycket liv, med alla olika initiativ, där om råder nog inga tveksamheter.

Och i sin tid, gick det väldig galet med MC - eftersom MC inte kom med på rätt sätt i detta nya 0-Visions sätt att tänka. Därför gick Tingvall och Vägverket in i en period vart man fick oss på MC emot sig, med rätta. Jag var inte med då allt detta begav sig, men jag förstår den upprördhet som fanns hos motorcyklisterna! Och som fortfarande är delvist kvar hos en stor del.

Jag / Vi, hade ett samtal med en tidigare General Direktör, som hade en underbar öppen stil, och han sa´: "Vi fick inte till det med MC i strukturen då. Vi så MC marknaden var nedåtgående, och vi hoppades att MC sku dö ut av sig själv! Men, vi hade verkligen fel, och det får vi ändra. MC är här för att stanna, och MC kommer växa mera i fortsättningen"

Noll Visionen accepterar mänskliga fel händer, dvs olyckor, och konsekvensen av dessa fel, ska inte kosta trafikanterna livet!
SMC:s MC Vision, talar om att olyckor inte får hända - för konsekvenser kan lätt bli stora, om vi krockar eller går omkull!

Detta är skillnader, som vi måste förhålla oss till och lösa. Noll Visionen, talar om en förlåtande miljö - vilket är samma som MC Visionen. Alltså börjar vi att få ett gemensamt grundsyn, det är en vilje att acceptera MC Visionen - Men, det kommer ta en vis tid innan vi kan få till alla ändringar i verkets styrande dokument, med alla besluts processer runt dessa dokument (inkl. ekonomiska konsekvenser!).

Att Tingvall i veckan kom med nedanstående uttalande (överraskar nog inte endast mig):

Göteborgs Posten, 22 oktober 2014:

"Tingvall är imponerad av det arbete som SMC lägger ner för att få bort tokkörningarna.- SMC har lyckats få den ansvarsfulle motorcyklisten att bli norm, säger han. Vi ser på bilderna från fartkamerorna att det är mycket färre motorcyklister som far förbi i 200 kilometer i timman"
LÄNK

Tyckte, det liksom hör de till med dessa info´s..

VBK

New member
Innan det tas ett riktiga beslut ang underkörningsskydd, borttagande av wireräcken i ytterkurvor och en total kapitulation från snabelbilar (eller iaf ett krav på adekvat skylltning för det) mm så står jag fast i myllan när det gäller noll vision.

Men om SMC fått ett hedersomnämnande så hade jag gjort vågen för idogt arbete för mig.

I min trångsynta värld så är en nollvision bara som vilken annan policy som helst, man inför dom för att hålla ryggen fri om eller när skiten snurrar i propellern, för man har ju sagt hur det skall vara.

Och ja jag är en bitter människa som bara tror att dom små köttbitarna som kastas till oss enbart har en dold agenda.

Last edited:

Kapten Stofil

New member
Senaste kommentaren från en Trafikverkare till artikeln:

Grattis och mot nya utmaningar!
Stort, stort grattis Claes! Det krävs ofta mod och envishet för att göra sin röst hörd och skapa verklig förändring. Men nu när vi nått så här långt då triggar vi väl utmaningen ett snäpp till och plockar med även de motordrivna tvåhjulingarna i sikte på nollvisionen (en idag ofta omöjlig tanke) :)

Ser man på... det finns femtekolonnare i verket ;)

Hampe

Skriver massor!
Jag är glad för det han gör gör för dom andra i min familj, men ger inte 5 öre för det han gör för mig.

Precis!
Jag kan stå ut med de åtgärder som görs på bilsidan, om bara inte mina egna risker hade ökat på kuppen.
Men att beröva mig en del av de minimala marginaler jag har för min överlevnad, bara för att ge dem till redan skyddade bilister - vad liknar det?

Bakvänd Robin Hood-politik, där man stjäl ifrån de fattiga och ger till de redan rika, det är vad det är.
Och sådant skall premieras...?

Hampe