Byta mc hjul själv

jan-olovj

Active member
Har man inte rätt kunskap så skulle inte jag riskera fälgen. Hjulet skall även balanseras för att bli bra och till det duger ingen vanlig ballanseringsutrustning. Altså gå till en som vet vad han sysslar med.

Bob Sweden

New member
Tänkte höra med er om det är möjligt att byta mc hjulen med en sån här:
View attachment 8105

Bilden tagen via BING sökmotorn:
Källa:https://www.abswheels.se/blog/dackmaskin/

Polaren har nämligen en verkstad men han säger att det inte går (han har inte tid) så ja misstänker att han snackar skit :tummenupp
Vill åka förbi han och få det omkrängt, han är skyldig mig lite cash.

Det beror troligen lite på hjulets dimension.
Vissa såna där "krängare" för bil kan inte gapa tillräckligt stort för att ta ett 21" motorcykelhjul.
Sedan kan det säkert vara så att vissa däckmaskiner inte har tillräckligt "höga klackar" så att man får plats med eventuella bromsskivor.

Men rent tekniskt: Ja, det går att kränga MC däck i maskin avsedd för bil. Om det går att få i fälgen i maskinen. Vilket kanske inte alltid är möjligt. :tummenupp

Balansering:
Ingen avencerad utrustning behövs om du balanserar "statiskt".
För egen del kör jag med 4 kullager skruvade på ett par träbitar. Funkat i ett par 3 år så här långt, kränger 2-4 däck om året.

Vill man vara lyxig så köper man sig en balanseringsapparat...men efter 40 år på 2 hjul har jag ännu inte ansett det nödvändigt... ;)
View attachment 8107

Dynamisk balansering...antar att det bara är en fråga om att få hjulet att passa i balanseringsmaskinen.
Men då jag kränger och balanserar själv så har jag ingen erfarenhet avseende sånt.

Hojkul!

New member
Byter hjul gör man inte med en maskin - hjul demonterar man för hand med verktyg (möjligen med hjälp av någon handhållen maskin).
Däremot DÄCK kan man demontera själv och givetvis lägga på dem igen om man vill (eller lägga på nya däck).
Eller vända sig till 'Wheeler Dealer' (Kjell Sveholm) som håller till i Nacka. Sök på nätet så hittar du honom. En mycket kompetent däckexpert!

I övrigt håller jag med 'Bob Sweden' :)

/H

Bansaie

New member
Går utmärkt att byta däck med maskin, MEN maskinen måste ha en anpassning för MC-hjul monterad, eller vara avsedd för för just MC-hjul.

Jag har en mycket motorintresserad bekant som har en egen maskin och MC-tillägget för den maskinen gick loss på ca 5000:-

vovvelivovven

New member
På sena 70-talet behövdes ingen maskin - i Göteborg köpte man sina svålar hos Amring som jobbade massvis med lastbilshjul och ännu större/dyrare gummin. Detta gjorde att Amring hade grymt bra priser eftersom däckbranschen iallafall för 40 år sedan gav rabatt efter hur mycket firmorna handlade för. Till min Yamaha XS750 behövdes nya däck (det satt Bridgestone på och detta var det sämsta man kunde åka på och i Tyskland kallades de "SchlitsStein") och den hade ju slanglöst och aluminiumfälgar - kompisen sa att jag skulle ringa så dom tog hem de Metzlersvålar som var bäst just då. När jag kom dit skulle jag kontakta "Hoss" (jo killen var på pricken lik Hoss i bröderna Cartwright (Cartwright betyder passande nog "Vagnmakare")) - Hoss tog vant första hjulet och släppte ut luften. Klämde litet på sidorna och lirkade loss det gamla och satte dit det nya utan verktyg med bara händerna. Själv har jag aldrig haft starka händer men jag köpte ett verktyg från Roffes MC i Stockholm som fungerar precis som däckmaskinerna - inga skador på fälgens utsidor.

Alltför varma sommarhälsningar från en gammal "återfallare" tillika pensionär.

// Ingvar

shadowgunnar

New member
Köp grejor på biltema och byt själv.
Kostar ca 1000:-
Finns massor med videos på youtube hur man gör.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk