Jag funderar på att byta däck själv på min Honda ST1300A. är det något speciellt att tänka på?![]()
Är det inte billigare att lämna in hjulen på
däckverkstan med tanke på vad som kan hända
Balansering hur gör ni med den
Så himmla roligt är det väl inte och riva
hjulpaketen fram och tillbaka![]()
Fast det är ju inte enbart för att spara pengar jag byter hemma, Via internet får jag hem däcken till en rimlig kostnad och behöver inta vara beroende av att någon däckhandlare skall råka ha en halvtimma över så han kan kränga på mina sulor det gör jag själv i lugn och ro i mitt eget garage med en bärs på bänken.
Den minsta balansvikten jag sett är på 5g (det är väl också det minsta indikationen jag sett på de stora balanseringsmaskinerna). Sedan är det ju så att däcken inte slits jämt när man kör, så det blir snabbt lite obalans ändå.Balanserar man inte mc hjulen fullt ut?
Hittade inte den på svenska...Inbillar mig att man lättare kan få vobbel syndrom pga
ev. obalans och då menar jag inte i 70...![]()
Jag har läst att man kan förlänga livet signifikant på däcket genom att ha den bra balanserad hela tiden. Men då finns det ju en risk att man måste balansera den fler gånger efter det att man lagt på det.Har dom också bara enkla grejor eller riktiga balanserings
maskiner på plats...
Har alltid trott och tror att detta är en mycket viktig grej
för säker och optimal körning.
Gör man inte av med mer däck än så håller jag med dig om att det inte känns som om det är värt att göra det själv. Jag sliter upp 4-5 däck per år, så...Därför lämnar jag in (150per däck ca: vartannat år....
Ni som skrapar puck....hur gör mc stallen?
Har dom också bara enkla grejor eller riktiga balanserings
maskiner på plats...
Har alltid trott och tror att detta är en mycket viktig grej
för säker och optimal körning.
Därför lämnar jag in (150per däck ca: vartannat år....
Relevant fråga, men i alla praktiska avseenden är ett motorcykelhjul så smalt att det räcker utmärkt att balansera statiskt "tvådimensionellt" med vikterna så nåra centrumlinjen som möjligt.Ursäkta ett sidospår (i dubbel bemärkelse): Den där hemmabalanseraren tar ju inte hänsyn till sidofel (typ om obalansen sitter långt ut på ena sidan av nån anledning). Gör proffsmaskiner det? Eller är det inget att bry sig om? Jag har inte tillräckliga fysikkunskaper för att avgöra vad effekterna skulle bli om man sätter vikterna "på fel sida" så att den där enkla vaggan visar perfekt balans.