Schill91
New member
Hej!
Förra hösten så tog jag mitt A2 kort och nu i November blir jag 24 år. För att få ta tung A-behörighet går det läsa
"För A1, A2 och A består förarprovet normalt av ett kunskapsprov och ett körprov. Om du har behörigheten A1 eller A2, kommer det dock bara att krävas ett godkänt körprov för att få A2 eller A."
Jag har hört många som säger olika; att man måste göra en identisk uppkörning som man gjorde vid A2 eller att man slipper manöverprovet vid denna typ av uppkörning. Är det någon här som har erfarenhet av att ha tagit A1 eller A2 för att sedan klättra upp ett steg i behörighetsskalan?
Nu till något annat som kanske inte tillhör själva frågan. Hur upplevde ni att ni blev bemötta eran andra uppkörning gentemot första, är det någon skillnad på strikthet eller upplevde ni att förarprövaren försökte att sätta dit er?
Jag har tyvärr ett väldigt dåligt minne av mina första uppkörningar för att få mitt A2 där jag blev kuggad första och därför är tanken på att behöva göra om allt igen för praktiskt taget nästan ingen skillnad alls i verkligheten oerhört jobbig.
Måste också få ventilera mitt missnöje med detta systemet. Jag tyckte att övergången automatiskt efter två år hade lämpat sig mycket bättre. Det vore väl konstigt om de flesta blev sämre MC-förare efter minst två års innehav av MC-kort?
Motorcykeln jag körde upp med genom trafikskolan var en gasstrypt Yamaha XJ6 och enligt min trafiklärare var den enda strypningen på denna just att man inte kunde dra gashandtaget ända ner. Min kompis som tog tung samtidigt körde upp på en identisk hoj fast utan denna strypningen. Vikten och köregenskaperna är densamma, det enda som skiljer sig är att den ena motorcykeln har möjlighet att genom mer gaspådrag accelerera snabbare, rätta mig om jag har fel?
Med detta systemet ska jag alltså bevisa att jag kan upprepa samma prov igen fast nu med något mer motoreffekt till mitt förfogande. Det är fortfarande jag som bestämmer mitt körsätt, jag kan om jag vill köra denna motorcykel mycket mer försiktigt än den som är gasstrypt. Återigen så är egenskaperna desamma så att kunna bromsa, köra lågfart, slalom och köra i trafik har jag redan visat att jag kan och blivit godkänd på en gång innan.
Nu är det så att visst vore det bra ifall man kunde köra upp på den hojen man införskaffat sig? I mitt fall så har jag precis köpt en Yamaha XV1700 Warrior och skulle faktiskt inte alls ha något emot att köra upp på den ifall det enbart gällde prov i trafiken. Men det där manöverprovet sätter käppar i hjulen totalt på en sådan maskin. Man ska köra snäva manövereringar i låg fart med en ofantligt liten svängradie, köra slalom mellan konor med betoning på att hålla JÄMN gas genom hela slalomförloppet i MINST 50 km/h.
Dit jag vill komma är alltså att är det inte så att alltför många känner sig inte kapabla att genomföra uppkörningen (manöverdelen) med sin egna hoj, vare sig det är en supersport eller en tung glidare för att det är anpassat till just lite smidigare och lättare maskiner för de som inte tokövat på just de här delarna? Det leder till ett problem; att man övar på en hoj som är utformad enbart efter att anses vara smidig för att klara manöverprovet och du får inte chansen att köra med din egna i trafiken. I mitt fall så har jag övervägt att låna min kompis motorcykel som är lite smidigare men ändå tung för att ta mig igenom denna delen, och får då öva minst en vecka både på körning och göra upp en egen konbana som jag kan öva på.
Vore jättebra och veta ifall man får göra enbart körning i trafik eller om körprovet är identiskt. Det vore en sådan suck av lättnad då jag känner mig mer än körklar i trafik och är inte det minsta osäker. Lyckades köra strax över 500 mil denna säsongen och samlade därför på mig en hel del erfarenhet! Anser mig dock inte felfri, men en trafikfara är jag definitivt inte.
Tack på förhand
Förra hösten så tog jag mitt A2 kort och nu i November blir jag 24 år. För att få ta tung A-behörighet går det läsa
"För A1, A2 och A består förarprovet normalt av ett kunskapsprov och ett körprov. Om du har behörigheten A1 eller A2, kommer det dock bara att krävas ett godkänt körprov för att få A2 eller A."
Jag har hört många som säger olika; att man måste göra en identisk uppkörning som man gjorde vid A2 eller att man slipper manöverprovet vid denna typ av uppkörning. Är det någon här som har erfarenhet av att ha tagit A1 eller A2 för att sedan klättra upp ett steg i behörighetsskalan?
Nu till något annat som kanske inte tillhör själva frågan. Hur upplevde ni att ni blev bemötta eran andra uppkörning gentemot första, är det någon skillnad på strikthet eller upplevde ni att förarprövaren försökte att sätta dit er?
Jag har tyvärr ett väldigt dåligt minne av mina första uppkörningar för att få mitt A2 där jag blev kuggad första och därför är tanken på att behöva göra om allt igen för praktiskt taget nästan ingen skillnad alls i verkligheten oerhört jobbig.
Måste också få ventilera mitt missnöje med detta systemet. Jag tyckte att övergången automatiskt efter två år hade lämpat sig mycket bättre. Det vore väl konstigt om de flesta blev sämre MC-förare efter minst två års innehav av MC-kort?
Motorcykeln jag körde upp med genom trafikskolan var en gasstrypt Yamaha XJ6 och enligt min trafiklärare var den enda strypningen på denna just att man inte kunde dra gashandtaget ända ner. Min kompis som tog tung samtidigt körde upp på en identisk hoj fast utan denna strypningen. Vikten och köregenskaperna är densamma, det enda som skiljer sig är att den ena motorcykeln har möjlighet att genom mer gaspådrag accelerera snabbare, rätta mig om jag har fel?
Med detta systemet ska jag alltså bevisa att jag kan upprepa samma prov igen fast nu med något mer motoreffekt till mitt förfogande. Det är fortfarande jag som bestämmer mitt körsätt, jag kan om jag vill köra denna motorcykel mycket mer försiktigt än den som är gasstrypt. Återigen så är egenskaperna desamma så att kunna bromsa, köra lågfart, slalom och köra i trafik har jag redan visat att jag kan och blivit godkänd på en gång innan.
Nu är det så att visst vore det bra ifall man kunde köra upp på den hojen man införskaffat sig? I mitt fall så har jag precis köpt en Yamaha XV1700 Warrior och skulle faktiskt inte alls ha något emot att köra upp på den ifall det enbart gällde prov i trafiken. Men det där manöverprovet sätter käppar i hjulen totalt på en sådan maskin. Man ska köra snäva manövereringar i låg fart med en ofantligt liten svängradie, köra slalom mellan konor med betoning på att hålla JÄMN gas genom hela slalomförloppet i MINST 50 km/h.
Dit jag vill komma är alltså att är det inte så att alltför många känner sig inte kapabla att genomföra uppkörningen (manöverdelen) med sin egna hoj, vare sig det är en supersport eller en tung glidare för att det är anpassat till just lite smidigare och lättare maskiner för de som inte tokövat på just de här delarna? Det leder till ett problem; att man övar på en hoj som är utformad enbart efter att anses vara smidig för att klara manöverprovet och du får inte chansen att köra med din egna i trafiken. I mitt fall så har jag övervägt att låna min kompis motorcykel som är lite smidigare men ändå tung för att ta mig igenom denna delen, och får då öva minst en vecka både på körning och göra upp en egen konbana som jag kan öva på.
Vore jättebra och veta ifall man får göra enbart körning i trafik eller om körprovet är identiskt. Det vore en sådan suck av lättnad då jag känner mig mer än körklar i trafik och är inte det minsta osäker. Lyckades köra strax över 500 mil denna säsongen och samlade därför på mig en hel del erfarenhet! Anser mig dock inte felfri, men en trafikfara är jag definitivt inte.
Tack på förhand