A2 till A, utformning på uppkörning?

Schill91

New member
Hej!
Förra hösten så tog jag mitt A2 kort och nu i November blir jag 24 år. För att få ta tung A-behörighet går det läsa
"För A1, A2 och A består förarprovet normalt av ett kunskapsprov och ett körprov. Om du har behörigheten A1 eller A2, kommer det dock bara att krävas ett godkänt körprov för att få A2 eller A."

Jag har hört många som säger olika; att man måste göra en identisk uppkörning som man gjorde vid A2 eller att man slipper manöverprovet vid denna typ av uppkörning. Är det någon här som har erfarenhet av att ha tagit A1 eller A2 för att sedan klättra upp ett steg i behörighetsskalan?

Nu till något annat som kanske inte tillhör själva frågan. Hur upplevde ni att ni blev bemötta eran andra uppkörning gentemot första, är det någon skillnad på strikthet eller upplevde ni att förarprövaren försökte att sätta dit er?

Jag har tyvärr ett väldigt dåligt minne av mina första uppkörningar för att få mitt A2 där jag blev kuggad första och därför är tanken på att behöva göra om allt igen för praktiskt taget nästan ingen skillnad alls i verkligheten oerhört jobbig.

Måste också få ventilera mitt missnöje med detta systemet. Jag tyckte att övergången automatiskt efter två år hade lämpat sig mycket bättre. Det vore väl konstigt om de flesta blev sämre MC-förare efter minst två års innehav av MC-kort?

Motorcykeln jag körde upp med genom trafikskolan var en gasstrypt Yamaha XJ6 och enligt min trafiklärare var den enda strypningen på denna just att man inte kunde dra gashandtaget ända ner. Min kompis som tog tung samtidigt körde upp på en identisk hoj fast utan denna strypningen. Vikten och köregenskaperna är densamma, det enda som skiljer sig är att den ena motorcykeln har möjlighet att genom mer gaspådrag accelerera snabbare, rätta mig om jag har fel?
Med detta systemet ska jag alltså bevisa att jag kan upprepa samma prov igen fast nu med något mer motoreffekt till mitt förfogande. Det är fortfarande jag som bestämmer mitt körsätt, jag kan om jag vill köra denna motorcykel mycket mer försiktigt än den som är gasstrypt. Återigen så är egenskaperna desamma så att kunna bromsa, köra lågfart, slalom och köra i trafik har jag redan visat att jag kan och blivit godkänd på en gång innan.

Nu är det så att visst vore det bra ifall man kunde köra upp på den hojen man införskaffat sig? I mitt fall så har jag precis köpt en Yamaha XV1700 Warrior och skulle faktiskt inte alls ha något emot att köra upp på den ifall det enbart gällde prov i trafiken. Men det där manöverprovet sätter käppar i hjulen totalt på en sådan maskin. Man ska köra snäva manövereringar i låg fart med en ofantligt liten svängradie, köra slalom mellan konor med betoning på att hålla JÄMN gas genom hela slalomförloppet i MINST 50 km/h.

Dit jag vill komma är alltså att är det inte så att alltför många känner sig inte kapabla att genomföra uppkörningen (manöverdelen) med sin egna hoj, vare sig det är en supersport eller en tung glidare för att det är anpassat till just lite smidigare och lättare maskiner för de som inte tokövat på just de här delarna? Det leder till ett problem; att man övar på en hoj som är utformad enbart efter att anses vara smidig för att klara manöverprovet och du får inte chansen att köra med din egna i trafiken. I mitt fall så har jag övervägt att låna min kompis motorcykel som är lite smidigare men ändå tung för att ta mig igenom denna delen, och får då öva minst en vecka både på körning och göra upp en egen konbana som jag kan öva på.

Vore jättebra och veta ifall man får göra enbart körning i trafik eller om körprovet är identiskt. Det vore en sådan suck av lättnad då jag känner mig mer än körklar i trafik och är inte det minsta osäker. Lyckades köra strax över 500 mil denna säsongen och samlade därför på mig en hel del erfarenhet! Anser mig dock inte felfri, men en trafikfara är jag definitivt inte.

Tack på förhand :)

Maria Nordqvist

Super Moderator
Stort tack för ditt kloka inlägg. jag instämmer till fullo med vad du säger och har fått liknande kommentarer från många. Körprovet är identiskt. SMC föreslog när reglerna implementerades i Sverige (krav pga EU-direktiv) att vi skulle ha en utbildning istället för prov mellan A2 och A. Tyvärr blev det inte så. I några EU-länder behöver man bara genomföra manöverprovet vid ett tillfälle, då ser förarprövarna hur man kan köra långsamt i trafik istället. Sverige har valt att ha samtliga manöverprov vid varje provtillfälle.
Det är samma krav på körprovet, även om ett av två manöverprov i låg fart tagits bort i sommar. Läs mer på Körkortsportalen: http://korkortsportalen.se/jag-ska-...el-huvudsida/motorcykel/Korprov/Under-provet/
Tyvärr är körprovet utformat så att det är väldigt svårt att klara på alla motorcyklar som uppfyller kraven. SMC har givetvis påpekat att det är viktigt att övningsköra och köra upp på den MC man kommer att använda när man fått körkortet. Förarprövaren ska anpassa provet efter fordonet som eleven använder. Jag tycker dock du ska prova med din Warrior. Och maila frågan till både Transportstyrelsen och Trafikverket om du kan förvänta dig en anpassning av svängradien utifrån din MC i manöverprovet om den inte kan vända inom föreskrivet utrymme. Sedan bestämmer du dig för vilken MC du ska använda. Lycka till!

Schill91

New member
Tack Maria för ditt svar!
Det glädjer mig att det finns många då som delar min uppfattning om att systemet vi har idag kan ändras för att tjäna oss mc-åkare i ett bättre syfte. Känns som att man prioriterar helt fel saker, och gärna ska det kosta också.

Jag är lite uppgiven nu när jag vet att jag måste gå igenom hela uppkörningsproceduren en gång till och leva med rädslan att bli kuggad. Det är en sådan stor ekonomisk investering man gör bara för en uppkörning. Jag betalade sist runt 3000kr per uppkörning för lån av trafikskolans mc och trafikverkets kostnad, blev kuggad och en vecka senare 3000kr igen, därav också bortfall av två arbetsdagar inom loppet av en vecka. Tanken att komma dit som privatist nu en gång till och göra om allt igen känns bara som ett sådant jobbigt och onödigt hinder. Hade mer än gärna gått en utbildning eller vad som som skulle syfta till att hjälpa mig att fortsätta vara lika trafiksäker på en tung som en begränsad MC. I verkligheten tycker jag det är ganska fånigt att behöva gå igenom ett mittensteg för att komma till tung med samma krav. Tycker verkligen inte det är så stor skillnad att köra min Warrior som min Dragstar 650 om man tar hänsyn till hur mycket man vrider på gasen. Kan köra mer vårdslöst med min Dragstar än min Warrior. Men jag förstår grundtanken; man blir lockad att köra mer vårdslöst och snabbare med en större motoreffekt. Tycker dock det är så svårt att applicera detta på alla och det tar ifrån ens egna ansvar? Utbildning om risker (som är faktabaserad) tycker jag borde kunna ersätta att man blir testad på just de vanliga uppkörningsmomenten en andra gång.

Jag ska fundera lite på hur jag väljer att göra. För mig handlar det bara om att bli av med den här osynliga väggen som hindrar mig från att köra en obegränsad MC på ett lagligt vis. Hur jag än vrider och vänder på det kommer mycket engagemang och pengar behövas för att komma förbi. Vet inte om fler som är i min sits och känner likadant? Nu är det ju inte så längesedan det nya infördes i början av 2013 och jag hade otur att vara 22 när jag beslutade mig för att ta mitt körkort ett år för sent.. likaså har nog inte så många som tagit A2 redan hunnit gå den perioden som krävs för att få ta A.

Last edited:

Schill91

New member
Hej jag bumpar tråden med en uppdatering här då!

Vill börja med att säga att idag tog jag äntligen mitt A kort och jag gav mig f*n på att testa med min Warrior och det gick mer eller mindre smärtfritt pga att jag lärt mig känna min hoj så pass bra!

Nu till uppkörningen!
Jag fick samma förarprövare som jag hade båda mina uppkörningar för A2 år 2014. Just denna personen är stenhård på manöverbanorna och har inga problem med att bryta provet efter enstaka missar och ett extra försök på t ex högfartsbanan som jag själv fick erfara min allra första uppkörning. Nervositeten ökade markant när jag såg denne person glida in på sin MC :)

Lågfarten: gick bra förutom att jag fick två motorstopp första försöket och fick en chans till. Jag förklarade att hojen inte riktigt var varmkörd och att det kan vara det som gjorde den svår att enbart pusta runt på med kopplingen. Annars tyckte förarprövaren att tekniken var bra och det var det som räknades. Så här fick jag en bekräftelse på att det är viktigare att man har balans, rätt blick och sittställning än att fokusera på t ex farten och små saker som att motorn råkar dö en gång eller om man sätter ner foten.

Högfarten: placerade mig på 50km/h så gott som möjligt det gick att utläsa från min milesdominanta hastighetsmätare och körde hela banan med vad jag tycker var ett bibehållet tempo. Bromsningen gick bra också. Förarprövaren inte helt nöjd med mitt tempo, förklarade inte vad jag kunnat gjort bättre utan misstänker att jag hade för låg hastighet? Istället fick jag höra att återigen så hade jag en annorlunda motorcykel och jag fick lite dispens på detta också! Så under både lågfarten och högfarten tog förarprövaren hänsyn till min hoj vilket gjorde mig positiv och glad.

Bromstesterna Gick bra utan anmärkning. Förfarades över att jag skulle råka låsa bakhjulet eller att jag skulle få en för lång bromssträcka med min hoj men det gick med några timmars träning att få in rätt teknik!

Trafikkörningen Var busenkelt och nästan en ren njutning.

Vad jag kan dra för slutsatser av detta är: Var inte rädd att prova köra upp med din egna hoj! Jag hade förutfattade meningar om min Warrior likt så många andra som aldrig trodde att uppkörningen skulle gå att klara av med den. Hade det inte varit för att jag ställt upp en egen lågfartsbana och verkligen utmanat mig själv så hade jag nog aldrig vågat prova.
Nu blev det såhär pga att hojen jag skulle låna av min kompis hade ett på tok för snävt styrstopp och det jag i princip hade kvar att välja på var att antingen 1. Avboka provet och ta det längre fram 2. Hyra/låna en annan motorcykel som jag inte var bekväm med 3. Sätta mig på min Warrior och tänka att detta ska gå med lite träning.

Tränade två kvällar veckan innan uppkörningen på alla momenten och detta räckte för mig.

Vill även tillägga att på uppkörningen var jag ensam privatist med egen hoj bland tre andra som var där med sin trafikskola.
Två av dem klarade inte förarprövarens hårda krav på tempot i högfartsbanan och fick som jag två år innan snällt kliva av hojen och blicka mot nästa lediga provtid, alltså ingen trafikkörning för två av trafikskole eleverna.

Detta tycker jag är rent av för J*vligt! Jag sneglade lite och de gjorde inga brutala misstag. Deras trafiklärare satt i samma rum som jag och berättade att de har varit säkra under lektionerna och en av killarna körde exemplariskt ute i trafiken. Men här har man ingen rätt att överklaga och ska man tyda Trafikverkets egna ord om hur provet ska bedömas läser man följande:
"Enstaka brister som vid en helhetsbedömning är av liten betydelse för trafiksäkerheten ska inte leda till underkännande.

Om förarprövaren har sett några brister vid det särskilda manöverprovet ska de särskilt uppmärksammas vid körningen i och utanför tätort. Detta gäller i synnerhet hur du tekniskt hanterar fordonet. Även din körställning samt förmåga att använda rätt växlings- och bromsteknik ska uppmärksammas.
" Källa: http://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/motorcykel/korprov-for-motorcykel-a1-a2-a/
Se "Körning i Trafik" samt "Bedömning"

Har jag tolkat det rätt och utifrån det jag bevittnade/hörde från de två som blev avbrutna med sitt prov utan trafiken så har just denna förarprövaren misstolkat hur hon ska bedöma någon innan hon får rätten att även göra en trafikprövning som en del av "helhetsbedömningen" där manöverbanan enbart ska bilda en uppfattning om tekniken. Alltså att riva en kona, släppa något på gasen för tidigt eller att köra runt en kona / utanför ett sträck på fel sätt ska tolkas som en enstaka brist och ska inte leda till underkännelse?

Detta är min uppdatering av mitt körkort och jag är så lättad att ha tagit mig ur den hårda pressen som ställs på en för att lyckas med att ta sitt MC-kort, två gånger om! Jag önskar er alla lycka till där ute som fortfarande kämpar och jag mår nästan lite dåligt över de två andra killarna som fick sin värld raserad idag så som jag också erfarade på min första uppkörning.

Ni som har Custom, VÅGA är det enda jag ska säga. Stort tack till Maria Nordqvist som planterade ett frö i mig med sitt inlägg här i tråden om att det kanske faktiskt inte var omöjligt att klara av uppkörningen.

Ha en fortsatt trevlig dag alla i det härliga MC-vädret :)

Maria Nordqvist

Super Moderator
Grattis till A-kortet. Det är helt och hållet din förtjänst. Man ska kunna köra upp på sin egen MC om den motsvarar grundkraven. Custom är ju faktiskt den vanligaste hojen i Sverige. Att prov avbryts redan i manövergården är trist. Jag får svar från Trafikverket att det rör sig om stora brister som gör eleverna trafikfarliga.